Partiturer


Joik/Stryk-prosjektet resulterede i en række satser for strygere med og uden joikere. 

Til elevbrug:
Čalbmelan
Ánne-Rávná
Noaidi (Finnmarks-joiken)
Stállodánsa
Vealpezan

For to violiner:
Ailo-Nils
Áilon-Ánne

For kvartet alene:
Áilon-Ánne
Guovža (Bjørnen)
Heargi (kørerenen)
Moraš (Sorg)
Gánda (Dreng)
Eallu (Renflok)

For strygekvartet og joikere:
Áilon-Ánne
Ailo-Jens
Jovnnin-Per-Jovnnin Inga
Jovnnin-Per-Jovnna Anne
Čalbmelan
Lena-Juhan Sammul
Pieras-Per Máriá
 


Jul for fire er en samling arrangementer af julemelodier for uforpligtende musicering. Formålet er at underholde og fornøje, og af og til give plads til lidt vemod.

Melodierne er hentet fra det skandinaviske standardrepertoire. I tillæg til en del internationale fællesslagere har både Sverige, Norge, og Danmark sine egne melodier som hører en ordentlig jul til. Jeg er så priviligeret at have boet i alle tre lande i julemåneden og forbinder selv disse melodier med min fornemmelse for jul.

Satserne er, med enkelte undtagelser, lagt til rette på en sådan måde at de kan spilles af ikke alt for rutinerede cellister og 2.violinister. Bratschister og 1.violinister derimod må som oftest have et godt greb om instrumentet for at yde sine stemmer fuld retfærdighed.

Thorkil Høgsbro
Kirkenes, december 2002

 
Temaet i Bukkene Bruse baserer sig på en joik, som er blevet "civiliseret". Klaveret og en solocello (trolden) spiller selvstændige roller. Små effekter og citater giver publikumstække. Striden mellem den største bukkene bruse og trolden fører til en ret så voldsom musik, men alt ender lykkeligt.

Fortællerens cues er skrevet ind i partituret, og på egen udgave af teksten

Varighed ca. 8 minutter.
 
Her er absolut intet helligt. Undertitlen på Concerto for Grand Pianist rummer oversættelsen på en kendt klaverkomponists navn. Landsdelspianist i Finnmark, Nils Anders Mortensen, bærer en del af skylden for ulykkerne. Skriv mere, sagde han.

Værker der citeres omfatter blandt andet klaverkoncerter af Mozart, Liszt, Schumann og Grieg. Andre kendte klaverkomponister stikker næsen frem hvor det mindst forventes, bl.a. Chopin, Debussy, Franck, Sinding, og, ikke mindst, Mussorgsky, hvis Store port i Kiev viser sig at være en edderkops hoveddør. Talrige effekter, og en åbning der parafraserer John Cage, kan være hård kost for et fintfølende publikum. Vores egen I.P.E. Hartman har inspireret til en nydelig romantisk strygersats undervejs med solo for koncertmesteren. 

En forudsætning for at opføre dette værk er en teatralsk pianist med både god teknik og god selvironi. Og en tålmodig dirigent.

Varighed omkring 15 minutter.
 
 Tre Nocturner er en parafrasering af Saties Trois Gymnopedie. Som sådan er musikken født ved klaveret, siden omplantet til kor og uropført som sådan, men mest brugt i versionen for strygeorkester. Der findes også en version uden kontrabas.

Saties modale harmonik og enkle formsprog går igen, og oplevelsen af at gå rundt om en statue og se den fra tre forskellige vinkler. Men der er en umiskendelig nordisk tone i melodikken. En lovsang til enkelheden.

Varighed 3 1/2 minut.


 
Konsert for Oppstryk er skrevet til Oppstryk Finnmark. De halvårlige strygerstævner, som er Oppstryks kerneaktivitet, har sammenspilsgrupper på tre niveauer. Det yngste A-orkester kan rumme børn der har fået violinen kort tid forinden, mens C-orkesteret har spillet både Mozarts Eine Kleine og Brittens Simple Symphony. I tillæg er Ensemble Nord medspillende instruktører. Konsert for Oppstryk er for hele flokken med egne stemmer til alle tre orkestre.

Værket består af tre satser: 1.sats indledes af det yngste orkester med satsens hovedtema, som i den enkleste udgave kan spilles med én finger. Musikken vokser og giver plads til en klaversolo. 2.sats bygger på en strengeskiftøvelse, som tilfældigvis har samme åbning som Bergs violinkoncert. Karakteren af en tivolitur førte til satstitlen Berg og dal. 3. sats er en rondo som giver plads til en mængde dyrelyde. Dirigenten har sin egen linje med dyrelyde i partituret. Hunde og katte, en flue, en flok grise, nogle høns, en hest, en hane, en ko, og ænder giver alle sit besyv med. Et kønt spektakel.

Varighed ca. 15 minutter.

 
Prinsessen på ærten er skrevet til Forårsstævnet i Ringkøbing i anledning af H.C.Andersen-jubilæet i 2005 og blev opført af et orkester bestående af elever fra vestjylland og Tromsø, med medvirken af Ensemble MidtVest fra Herning. Fortæller var Dick Kaysø.

Værket arbejder med ledemotiver. Prinsesse og dronning er to sider at det samme motiv, og den afsluttende vals er afledt af motivet. Motivet optræder også i en mareridtsagtig nat, og et temmelig sprælsk recitativ for solocello og klaver og fortæller. Ærten har sit eget motiv, og prinsen danser bondedans. Og så er der en egen ouverture!

Fortællerens cues er skrevet ind i partituret, og på egen udgave af teksten.

Varighed ca. 18 minutter.
 
Rengøringskoncerten er med skam at melde aldrig blevet opført. Bosat i Ringkøbing havde jeg ikke et ensemble af professionelle musikere med den fornødne selvironiske distance ved hånden, og siden er projektet blevet liggende i skrivebordsskuffen. 

Dirigenten har en hård dag på kontoret, idet de fire solister rydder op og gør rent undervejs i koncertens tre satser. Midtersatsen er en uforskammet smægtende vals, hvortil følgende tekst hører:

Husmoderens drøm 

Armene smerter, og ho’det hænger så tungt,
foden er ikke spændstig, fingrene stive af sæbe og vand. 
Øjnene stirrer, og overalt ser de støv, 
og kost, børste og klud, gulvvask og opvask og børnevask. 

Jeg drømmer om fuglen på himlen, at flyve ud i det blå; 
en dag, måske, ved sjælens kraft, ja, så kan jeg blive fri – nej! 

Støvet er verden, beskidt, forplumret og grim! 
At vaske, skure og pudse, at rense en plet er min lod, mit liv.
 
 
Den fordømte trille

Triller overalt. Og på et tidspunkt spille orkesteret i to taktarter og to tonearter samtidigt, uden at det bliver uoverstigeligt vanskeligt af den grund. Jeg stræbte efter at leve op til min egen målsætning. Eleverne meldte sig selv på ud fra følgende invitation:


Ny klassisk musik er både hæslig og uspillelig.


Eller er den? Tag chancen og deltag i et miniprojekt på Ringkøbing-Skjern musikskole. Et nyt stykke musik skal skrives til musikskolen, og det skal spilles af elever.

Tilmeld dig gennem denne slip, som du kan give til din lærer eller levere på kontoret. Du får tilsendt en node lige efter påskeferien, og kan regne med ca. en uge at øve i. Det betyder at nodelæsning ikke må være et stort problem.

Det er min opgave som komponist at sørge for at du får en passende opgave, som både er spilbar, og i hvert fald ikke alt for hæslig.


I tillæg blev eleverne spurgt om udøvelsesniveau. Mange svarede ja til at at de kunne spille en q-molskala, mens en enkelt mente at han bedst kunne richter-skalaen. En guitarist påstod at han kunne holde en tone i 72 sekunder. Ak ja.

 

 A (Den lange tone)


Efter den groteske tegnefilmgestik i første hæslige og uspillelige værk ønskede jeg at skrive en mere inderlig musik for samme målgruppe. Værket fik titlen "A", og forløbet modtog pris for bedste projekt ved biennalen for ny musik for musikskoler i 2009. Juryen udtalte: 


"Glimrende opførelse af et meget atmosfærefyldt værk der får det bedst mulige ud af et lille ungt ensemble med begrænset instrumentarium - derfor tildeles Ringkøbing-Skjern Musikskole prisen for bedste projekt."


En duo for fløjte og violin blev resultatet af biennalens pædagogiske konkurrenceparameter. En lille sats baseret på temaer fra hovedværket "A". Titlen er Samtale.

 
Den korte tone

Tredie værk i rækken med hæslig og uspillelig musik. Uropført i Ringkøbing på noget så sjældent som en egen koncert med ny musik for musikskoleelever. Indledt med Schönberg, og inkluderende en opførelse af Østen Ores Velodrom, under ledelse af komponisten selv.

Stravinskys indflydelse mærkes især til sidst, hvor jeg citerer direkte fra Sacre du Printemps. 
 
 Skabelsen

Værket havde arbejdstitelen "Den pæne akkord" og knytter an til de tre tidligere hæslige og uspilellige værker. Det musikalske grundelement var denne gang akkorden i form af en treklang. Værket opstod som improvisationsformler, som udvikler sig til fastkomponerede episoder med partier for elever og professionelle hver især. Farvekort blev brugt i direktionen af værket til at indikere improvisationsformler. Improvisationsmusikken viste sig at være den ursuppe hvorfra akkorden trådte frem, og værkets endelige og prætentiøse titel faldt mig ind. Det er altså ikke verdens skabelse der er snak om her, blot det mere beskedne: En treklang.

Skrevet til Det jyske ensemble og strygereleverne ved Horsens musikskole i forbindelse med Holmboefestivalen 2012. 
 
 


Vejr er en række satser for violin og klaver tiltænk undervisningsbrug. 

Vejr sat i musik:
Regn 
Sne
Sol
Vind
Tåge
Storm





 
 

To stykker for fløjte og klaver i skæve taktarter. Absolut kun for sjov.


 
 


Til min barndom består af fire satser for fløjte og guitar. 

1. In a Dream    
2. Legepladsen
3. Sull
4. Natur og tanke


 Kormusik

To sange, SATB, til tekster af William Heinesen
En fabel, SATB, tekst Ragnhild Kjølberg
Tre Nocturner, SATB, uden tekst
Spansk motiv, SATB, tekst af Morten Nielsen
Sensommerhonning, SATTBB, egen tekst

 
Nu er det længe siden, SATB, tekst Jeppe Åkjær

At lave ny melodi til en af de elskede Jeppe Åkjær sange er halsløs gerning. Ikke desto mindre blev den vel modtaget i det vestjydske. 
 
 Jeg er havren, SATB

Dette er et gennemkomponeret arrangement. Gennem tekstens otte vers kommer alle stemmegrupper til fadet, og får også lov at vise hvor meget de kan. Gode stemmer kræves.

Varighed 3 minutter.


 
Flygt, SSATB, tekst Muniam Alfaker

Flygt er inddelt i 5 satser. Ydersatserne er spejlinger af hinanden, ligesom 2. og 4. satsen. Midtersatsen er en bittersød romance, en lovsang til ensomheden.

Ligesom teksten er musikken en universel kredsen omkring det at være flygtning, fortabt og ensom.

Varighed 15 minutter.

Vandring, SATB, egen tekst

Vandring opstod i et øjebliks inspiration. Den irregulære tekstrytme lader temaet udfolde sig i forskellige retninger. Korsatsen er til tider 8-stemmig.

Varighed 5 minutter.
 
Jeg nyser kikset, med undertitlen "en chat-messe", for SATB

I en sand kavalkade af puns og forskellige stilarter er der her sat musik til en Facebooktråd. Jeg tror ikke efterskoleeleverne i virkeligheden er sindssyge, men at de bare lader som om. 

Der er to kvintparalleller i den afsluttende koral. De får lov at være der. Der er også en dissonans, der, efter sigende, ikke skulle være beskrevet i den teoretiske litteratur. Der er en del spam. Der er ikke ret meget meningsfuldt. Værket slutter med en durakkord.

Tager man de analytiske briller på er der dybe meningslag, som giver humoren tyngde.

Et festligt stykke. Varighed ca. 6 minutter.
Diverse arrangementer for skiftende besætninger.

Marken er mejet, for kvartet eller for tre violiner
Jeg er havren, kvartet
Diverse satser til undervisningsbrug

Saa bittert var mit Hjerte, SATB

Aa, eg veit meg et land, for klarinet, fløjte, klaver, strygere, og sang
Ved Rondane, for klaver, strygere, sang