Musikmageren‎ > ‎

Flygt

Vokal Vest havde i midten af 10'erne tidligere taget et par satser af mig på programmet, og det havde været inspirerende. Tanken om et større værk for kor faldt sammen med et møde med indvandringsproblematikken, og ønsket om at skrive musik der loddede dybderne i sindet. En ven henledte min opmærksomhed på digteren Muniam Alfaker. Efter at have summet over teksterne nogle uger, og skrevet en start, kontaktede jeg Muniam for at få tilladelse. Han var yderst imødekommende.

Musikken var forholdsvis længe undervejs. Processen blev ledsaget af en egen modning i det spørgsmål jeg beskæftigede mig med. Mine erfaringer med folkeretslige spørgsmål i samisk sammenhæng, og mine egne erfaringer som udvandrer og med anderledes baggrund end de fleste, kolliderede med den selvopfattelse jeg mødte blandt nogle indvandrere. Efterhånden måtte jeg sande at hykleriet, paranoiaen og offervilligheden trivedes storligen, men at der også fandtes mennesker der kæmpede en reel kamp for at finde fodfæste i en verden der havde forladt dem. Jeg fokuserede på det sidste. Flygt er skrevet til mennesker der har oplevet identitetstab, tab af værdighed og selvrespekt, og har set angsten i øjnene.

Tre lokale banker ydede støtte til projektet, samt Dansk Flygtningehjælp. Via Dansk Flygtningehjælps lokalafdeling blev der oprettet kontakt med det irakiske flygtningekontingent i lokalområdet med et dobbelt formål for øje. De blev tilbudt et foredrag/møde med Muniam Alfaker, og blev bedt om at være praktiske medhjælpere ved koncertarrangementet. Det sidste indebar salg af billetter ved indgangen og servering af "irakiske variationer over begrebet pindemadder" i pausen. Det blev ganske overdådigt, og en introduktion til dansk foreningsliv når det er bedst.

Vokal Vests dirigent Klaus Jensen havde været sparringspartner under afslutningen af kompositionsarbejdet. Nu havde han med indstuderingen fået en opgave der krævede al hans omhu. Han fandt også en Schubertsats for herrekor til koncerten, da vi havde fået den tanke at belyse temaet frihed og flugt musikalsk fra forskellig side. Tre satser udover flygt stod på programmet: In der freie will ich leben af Schubert, Alt er vackrast af Kaj Erik Gustavson, og Så bittert var mit hjerte af Carl Nielsen. Sidstnævnte fandtes ikke i korarrangement, men skulle med, så i samarbejde med Claus begik jeg et arrangement. Samtidig lavede jeg programnoter. Anna Hilden fra koret designede en plakat, og havde også ydet en stor indsats i ansøgninger til bankerne. Da Muniam kom over sammen med sin samarbejdspartner, skuespiller Sejer Andersen, fik de en færdig pakke serveret.

De oplevede vestjydsk gæstfrihed og lune. Muniam mødte en del af de irakiske flygtninge, og sad hos den gamle murer i Lem og fik nabokaffe. To koncerter/digtaftener blev afholdt, den første på Vestjyllands Højskole for elever og lærere, den anden i Rådhushallen i Ringkøbing. Muniam læste digte på sit modersmål, hvorefter Sejer læste på dansk. De fortalte desuden dele af Muniams historie. Begivenheden blev afsluttet med tærter i festligt lag på Vestjyllands Højskole.

Det som var tænkt som en kunstnerisk manifestation blev et eksempel på god integration. Måske fordi det slet ikke havde integrationssigte, men blot behandlede mennesker som mennesker. Vores irakiske rengøringshjælp på musikskolen hilste altid meget pænt på mig efter dette. Den frivillige leder af lokalafdelingen af dansk flygtningehjælp sagde at der i miljøet havde været både overraskelse og glæde over tiltaget. Tænk, der stod en gruppe danskere og talte om deres erfaringer! 


Comments